Zij kozen al voor rijden op gas. En jij?

Ontdek hier hoe CNG- en LNG-rijders de voordelen van rijden op gas ervaren.

“Enkele jaren geleden startten we met de vergroening van ons wagenpark. Na een try-out met een CNG-wagen waren we helemaal overtuigd van de voordelen: voldoende rijbereik,
38% goedkoper dan dieselwagens en motoren met een langere levensduur. Daarom besloten we om meteen te investeren in twee CNG-voertuigen. Nu rijdt een goede 20% van onze vloot op dit koolstofarm brandstofalternatief. Met onze bestelwagens op gas zijn we trouwens ook welkom in lage-emissiezones. Een extra pluspunt waardoor sommige producenten sneller kiezen om met ons samen te werken.”

T.T.
Lindd BVBA - Melle

“Sinds een jaar of twee zijn CNG-voertuigen volledig uitgerust, zwaar genoeg qua motor en vermogen, en hebben ze genoeg koppel voor een aanhangwagen. Ze rijden ook stiller en zuiverder, een bijkomend voordeel wanneer we in het centrum aan het werk zijn. Diesels zijn bovendien een stuk duurder in verbruik op korte afstanden en veroorzaken veel meer roetaanslag in de filters. En ondertussen is er ook een CNG-station in Genk. De technologie zit dus juist, het is fiscaal interessant, … Daardoor vervangen we voertuigen die nu uit dienst gaan steeds vaker met een CNG-voertuig. Ondertussen hebben we er al een twintigtal, zowel bestelwagens als personenwagens. Als ons CNG-wagenpark zo blijft groeien, denken we er zelfs aan om hier een eigen CNG-tankstation te installeren!”

T.S.
Technische Dienst - Genk

“Wij brouwen een biologisch bier, dus daar hoort ook een propere wagen bij. Ons bier is uniek: het wordt gemaakt van wilde gagel, die we oogsten in een natuurreservaat bij ons in de buurt. Alle winst die we maken, storten we door naar Natuurpunt. Een logistieke partner haalt de grote leveringen voor drankencentrales op. Maar de kleine bestellingen brengen we zelf tot bij onze klanten, goed voor zo’n 10.000 km per jaar. Dat deden we vroeger met een aftandse rammelbak, die letterlijk uit elkaar is gevallen. Maar dat staat natuurlijk niet. Nu rijden we met een Iveco Daily op CNG en stoten we 90 % minder NOx uit, 77 % minder fijn stof en zo’n 15% minder CO2. Zo tonen we dat we écht van de natuur houden. En onze klanten appreciëren dat ten zeerste. Of er nog bijkomende voordelen zijn? De prijs natuurlijk: voltanken doen we voor 30 euro. En bovendien is de motor heel stil.”

W.L.
Brouwerij Gageleer - Turnhout

 “Als je ziet waar we vandaag staan met het milieu, dan denk ik dat we niet moeten twijfelen. Het is bovendien financieel ook interessanter dan diesel of benzine. En dan is er nog het comfort, de wagen maakt zelfs minder geluid dan een benzinewagen.”  

R.V.
Mechelen

“Ik heb voor CNG gekozen voor het werk, omdat ik een alternatief wilde voor diesel. Wat ik praktischer vind dan bij elektrische wagens is dat je snel kan tanken. Er beginnen echt overal CNG-stations bij te komen. En wat het financieel aspect betreft: ja, je betaalt meer voor een CNG-wagen. Maar dat heb je er snel weer uit omdat je zoveel goedkoper tankt dan met benzine of diesel. Ik heb zelfs een vriend aangeraden om een CNG-wagen te kopen en hij is erg tevreden.”

R.D.
Bousval

“CNG is de brandstof van de toekomst, misschien meer nog dan elektriciteit. Het probleem met elektriciteit is dat je verschillende uren moet stoppen om de batterij op te laten, bijvoorbeeld wanneer je met vakantie vertrekt. Met aardgas beschik je ook over een benzinereserve. Zelfs als er in andere landen geen CNG voorhanden is, kan je nog altijd voltanken en verdergaan.”

O.B.
Overijse

“De extra kosten bij de aankoop van de wagen win je terug omdat je geen verkeersbelastingen moet betalen.” “Je mag ook overal parkeren: in ondergrondse parkings, in de stad, het kan allemaal.”

S.G.
Overijse

“Als aanbieder van een bioproduct rijden wij op aardgas om onze klanten te laten zien dat wij echt van de natuur houden.”

W.L.
Schoten