21.01.2021

Rijden op gas: Goed voor klimaar en portemonee

Steeds meer bedrijven kiezen voor een voertuig op CNG of LNG. Geen wonder als je weet dat rijden op gas zuiniger, groener én comfortabeler is. Didier Hendrickx, pr-manager van gas.be, de federatie van gasnetbeheerders, legt uit.
Wij zijn gewend aardgas te gebruiken om onze woningen te verwarmen en om te koken of warm water te produceren. Aardgas is leader op deze markt maar ook in de industrie – denk daarbij aan verwarming en talrijke processtoepassingen – en is tevens essentieel geworden om onze elektriciteit te produceren. Sinds een kleine tien jaar gebruiken we ook aardgas om te rijden. We spreken dan van CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas). CNG is meestal bestemd voor personenwagens, bestelwagens, trucks en bussen, LNG uitsluitend voor langeafstandstrucks en scheepvaart. Op Europees vlak is het al een ingeburgerde brandstof met meer dan 1,5 miljoen voertuigen,
4.000 CNG-stations en 350 LNG-stations.

De voordelen
“CNG of LNG stoot 90 procent minder NOx (stik-stofoxiden CO2), 77 procent minder fijn stof en 7 à 16 procent minder CO2 uit dan diesel of benzine”, vertelt Didier Hendrickx, pr-manager van gas.be. “Gas is dus beter voor zowel milieu als klimaat alsook voor onze gezondheid. Bovendien ligt de kilometerkostprijs soms 40 tot 60 procent lager dan die van een diesel- of benzinewagen. Gas is namelijk niet alleen goedkoper aan de pomp, een CNG-voertuig heeft tevens geen dure roetfilter nodig en kost minder in onderhoud. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het aantal CNG-rijders in België sinds 2014 toenam van 650 tot meer dan 22.000. Belangstelling die ongetwijfeld verder zal groeien naarmate het aanbod aan gas uit biomethaan stijgt. Biomethaan of bio-CNG ontstaat door de bewerking van organisch afval, kan lokaal worden geproduceerd en is klimaatneutraal. Het genereert namelijk bijna geen broeikasgassen. In dat opzicht kan bio-CNG helpen om de klimaatdoelstellingen van het bedrijf qua mobiliteit te behalen. Momenteel zijn er in ons land twee productiesites waar biomethaan wordt geïnjecteerd en andere zullen weldra volgen. Op termijn zal een meerderheid aan uitbaters van tankstations bio-CNG in haar aanbod opnemen. En dat zal de brandstof alleen maar populairder maken.”

Waar tanken?
“Aardgasrijders kunnen vandaag de dag terecht in bijna 150 CNG-tankstations die via ondergrondse gasleidingen worden bevoorraad en goed verspreid zijn over Vlaanderen (meer dan 100) en Wallonië (40)”, vertelt Hendrickx. “Het goede nieuws is dat ook bedrijfsinstallaties mogelijk zijn en dat er heel wat projecten op stapel staan. Zo voorziet het klimaatplan van het Waals Gewest 220 CNG-stations tegen 2030. We merken ook dat er vanuit eco-logisch standpunt bij openbare besturen en bedrijven een steeds toenemende interesse is voor auto’s op CNG. Rijden op gas verkleint immers hun ecologische voet-afdruk en die van hun klanten.”

Modellenaanbod
Zin om zelf ook een bedrijfsvoertuig op gas te kopen? Er zijn dan misschien wel minder modellen beschikbaar dan elektrische exemplaren maar het aanbod is toch voldoende groot. Vandaag kan je al kiezen uit de volgende bedrijfsvoertuigen:
- Fiat Doblo Cargo CNG
- Fiat Ducato CNG
- Fiat Fiorino Cargo CNG
- Iveco Daily CNG
- Volkswagen Caddy CNG
- Volkswagen Caddy Maxi CNG

Een reeks personenwagens (bij VW, Seat, Audi, Skoda en Ssangyong) kan ook door bedrijven worden aan-gekocht of geleased. Het fiscale voordeel is dan wel kleiner dan bij elektrische voertuigen, maar wie het volledige kostenplaatje bekijkt (kost per km, bevoorrading, voortaan betere restwaarde, milieu-aspecten, …), zal nog eens extra nadenken

CO2 uitstoot Nieuws Rijden op CNG