20.09.2019

Bedrijfsvoertuigen op gas steeds populairder in België.

Rijden op gas verkleint uw ecologische voetafdruk – én die van uw klanten.
 
Rijden op gas wordt niet alleen bij particulieren steeds populairder. Ook ondernemingen en overheden kiezen in ons land steeds vaker voor voertuigen op gas. Logisch, want bestelwagens, vrachtwagens en bussen op CNG en LNG bieden heel wat ecologische én financiële voordelen.
 
Groener én goedkoper.
In ons land rijden meer dan 300 zware vrachtwagens op LNG. AFC is een van de bedrijven die in gas geloven. De dochteronderneming van ADPO installeerde in 2014 het eerste LNG-tankstation van België. “Wij kozen doelbewust voor gas,” zegt managing director Filip De Dijcker. “In vergelijking met een gemiddelde Euro-6 dieseltruck stoot een vrachtwagen op gas gemiddeld 20 tot 25 procent minder CO2 uit, zo’n 70 procent minder stikstof en 95 procent minder fijnstof. Dat is niet alleen goed voor het milieu en AFC/ADPO, maar ook voor de klanten. Bij transporttenders bekijken potentiële klanten namelijk ook hoe een transporteur hun milieu-impact kan verkleinen.”
 
Een ander pluspunt van LNG is de prijs. LNG tanken is zo’n 30 procent goedkoper dan diesel, en motoren verslijten minder snel door de schone verbranding. “Diesel is de voorbije jaren duurder geworden, de prijs van gas is constanter. Sterker nog: die is dit jaar zelfs gedaald.” AFC beschikt over 40 vrachtwagens: tien hybride trucks hebben zowel een LNG- als een kleine dieseltank, vijf vrachtwagens rijden honderd procent op gas. “We zetten onze LNG-voertuigen vooral in voor middellange afstanden,” aldus Filip De Dijcker. “Bij ritten vanaf 100 kilometer leveren die het beste rendement.”
 
Een zinvol alternatief voor kmo’s.
Het Brusselse SUMY levert in heel ons land voedingsmiddelen aan onder meer restaurants en ziekenhuizen. Dat gebeurt volledig met door gas aangedreven bestelwagens, vertelt oprichtster Hinde Boulbayem. “Onze CNG-voertuigen zijn stil en minder vervuilend in vergelijking met bestelwagens met benzinemotoren. Sinds onze oprichting in 2013 hebben we 2 miljoen kilometer afgelegd op CNG. We verkleinden zo drastisch onze ecologische voetafdruk én die van onze klanten.”
 
Al die elementen samen zullen de populariteit van gasvoertuigen de komende jaren verder doen toenemen, weet Didier Hendrickx van Gas.be. “Tegen 2030 verwachten we honderdduizenden LNG-trucks en 12 miljoen CNG-voertuigen in Europa. Ook andere continenten zetten zwaar in op gas als brandstof voor personen- en vrachtverkeer. In China alleen al rijden er vandaag meer dan 250.000 LNG-vrachtwagens. Dat is een evolutie waar niet meer naast te kijken valt.”
 
“Alle CNG- en LNG-voertuigen zijn bovendien vandaag al compatibel met biomethaan. Wie hierop rijdt, stoot bijna 0 procent CO2 uit. De komende jaren zullen bedrijven kunnen tanken in stations die bio-CNG en bio-LNG aanbieden. Gas wordt dan nóg interessanter voor ondernemingen en overheden die hun individuele of sectorale klimaatdoelstellingen moeten halen.”
 
Meer informatie over bedrijfswagens op gas?
Ontdek alle modellen
Lees het volledige artikel
 

CO2 vervuiling Rijden op CNG