23.07.2020

CNG, meer of …meer!

CNG-nieuwigheden
Ook bij de VW Group zien we een groot aantal nieuwe CNG-wagens. Bekijken we de hele groep met Seat, Skoda, Audi en VW, dan zijn er niet minder dan negentien modellen, waaronder ook enkele nieuwigheden die we bij de dealers terugvinden. Zo zijn er de Škoda Octavia Combi, de VW Caddy of de Golf 1.5 TGI die stuk voor stuk op gecomprimeerd gas of beter CNG beschikbaar worden. Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de VW Group in België, legt uit:“ Zelfs als op termijn de investeringen in CNG stopgezet worden. Dat wil niet zeggen dat we van vandaag op morgen stoppen met CNG. Zelfs na 2026 zullen er nog steeds CNG voertuigen beschikbaar zijn. Het is nu eenmaal de meest economische manier om de CO2 uitstoot en uitstoot van fijne stofdeeltjes op korte termijn te doen dalen.”

Partner voor het milieu
Jean-Marc Ponteville wordt in zijn betoog bijgestaan door Philip Paul, de CNG-expert bij Škoda Zwitserland: “Zelfs al staat de elektrische mobiliteit binnen de komende jaren op punt, dan nog draagt CNG een belangrijk steentje bij tot het verlagen van de emissies. En dat met technologie die we momenteel reeds beschikbaar hebben. CNG brandt quasi zonder uitstoot en dan spreken we nog niet over de evolutie die de biogassen zelf maken.” In de zoektocht naar een CO2-neutrale mobiliteit is CNG vooralsnog niet af te schrijven.”

Goed voor nog eens 20 jaar?
Kort samengevat klopt het dus volledig dat CNG-motorisaties tegen 2026 niet verder ontwikkeld worden, wat niet wil zeggen dat deze auto’s op aardgas meteen van het toneel verdwijnen. De Belgische woordvoerder voegt eraan toe: “We zullen waarschijnlijk pas tegen 2040 een grootschalig vertrek van de VW Group zien bij de thermische motoren.” Een theorie die wel eens kan kloppen als we de levensduur van een gemiddeld model analyseren in combinatie met de gebruiksduur op de Belgische markt (gemiddeld acht jaar). Je mag er dus op rekenen dat we dus nog minstens twee, waarschijnlijk zelfs drie generaties met thermische motoren zullen zien vooraleer ze uitgedreven worden van het ‘zero emission’ tijdperk. Er is geen twijfel mogelijk dat die laatste generaties atmosferische motoren bovendien over spitstechnologie moeten beschikken om zo proper en gebalanceerd mogelijk te zijn.

Ofwel: nog een extra reden waarom CNG niet meteen weg te denken is.

Nieuws Rijden op CNG