21.06.2021

Inhuldiging van het grootste CNG-distributiestation van het land in Leuze-en-Hainaut

ENORA en haar partners, Transports Fockedey en IVECO, hebben samen met de stad Leuze het grootste CNG-distributiestation van België ingehuldigd.

Dit station, gelegen in het bedrijvenpark van Leuze, is bedoeld om tegemoet te komen aan de ontwikkeling van gas in de sector van het goederenvervoer. Dit station is het bevoorradingspunt voor bedrijven in het park met een vloot vrachtwagens die op CNG (gecomprimeerd aardgas) rijden. CNG is een interessant alternatief voor bedrijven die de CO2-impact van hun regionaal en nationaal vervoer willen verminderen. Dit is het geval voor vrachtwagens met een maximaal toegestaan gewicht van meer dan 3,5 ton, op voorwaarde dat er voldoende tankstations zijn om 200 kg per tank te leveren.

Met dit in het achterhoofd heeft Enora een NGV2-station geïnstalleerd in het Leuze-Europe park. Het station is aangepast aan zware vrachtwagens en maakt het mogelijk voertuigen te vullen met een snelheid van 30 kg/min, vier keer sneller dan een conventioneel tankstation.

Enora wil de Waalse bedrijventerreinen geleidelijk uitrusten met dit soort CNG-stations om de overschakeling van vrachtwagens op een schonere brandstof te ondersteunen. Een soortgelijk project zou in juni 2022 van start moeten gaan in het park van Doornik-Oost.

Enora positioneert zich zo als partner van Wallonië, dat de ambitie heeft om ervoor te zorgen dat tegen 2030 één op de vier bedrijfswagens op gas rijdt. Het doel is de doelstellingen inzake CO2-emissiereductie te halen die in zijn energie- en klimaatplan zijn vastgesteld.

Om haar netwerk van NGV2-stations te ontwikkelen, werkt Enora samen met een lokale industrieel die zich inzet voor de energietransitie en die beschikt over een groot wagenpark met een maximumgewicht van meer dan 3,5 ton.

Zo ontstond Enora-Leuze, een gemeenschappelijke dochteronderneming van Enora en Fockedey Transport. Als onderdeel van de vervanging van hun vloot heeft Fockedey besloten om binnen drie jaar ten minste 70 CNG-vrachtwagens aan te schaffen. De eerste 10 voertuigen zijn eind mei van dit jaar de weg op gegaan en worden ingezet op regionale routes waarvoor CNG het meest geschikt is. De prijs van CNG per km kan oplopen tot de helft van die van een diesel- of benzinemotor.

Rijden op CNG CO2 uitstoot LNG Nieuws