21.10.2020

Gas geven is gezond en goedkoop

Tegen 2035 rijden vier op de tien wagens elektrisch, deels of geheel. Komt die voorspelling van de autosector uit, dan blijven zes op de tien aangewezen op fossiele brandstof. Rijden op gas (CNG) vermindert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en is goedkoper, ook in vergelijking met rijden op diesel of benzine.

RIJDEN OP GAS IS NIET NIEUW
Liquified Petrol Gas (LPG) was decennialang vrij populair in ons land, maar het is verdrongen door CNG (Compressed Natural Gas). Dat bestaat uit koolstof en methaan en is een samengeperste versie van het aardgas waarmee we onze woning verwarmen. Het transport van aardgas en bevoorrading van de ruim 140 CNG-stations geschieden via ondergrondse gasleidingen die eigendom zijn van de distributienetbeheerders. Didier Hendrickx, pr-manager van gas.be, zet de voordelen van rijden op aardgas op een rijtje.

  • ‘CNG stoot 90% minder NOx, 77% minderfijnstof en
  • 7 à 16% minder CO2 uit dan diesel of benzine.
  • De kilometerkostprijs ligt tot de helft lager dan die van diesel en benzine.
  • Een CNG-auto heeft bovendien geen dure roetfilter nodig en kost minder in onderhoud.

LEASINGWAGENS EN BIO-CNG
Volgens Didier Hendrickx wordt het recente debat over leasingwagens gevoerd vanuit één visie over de toekomstige brandstoffen. ‘Elektrische wagens zullen hun plaats hebben op de leasingmarkt naast andere oplossingen waaronder bio-CNG, dat koolstofvrije of koolstofarme leasingwagens aanbiedt. Leasingwagens op bio-CNG zijn goedkoop en klimaatvriendelijk’.

BIOMETHAAN IN OPMARS
‘Sinds 2014 is het aantal CNG-rijders in ons land gestegen van 650 naar 22.000’, vervolgt Didier Hendrickx. ‘Ze kunnen terecht in 140 CNG-tankstations die goed verdeeld zijn tussen Vlaanderen (100) en Wallonië (40), maar het goede nieuws is dat er projecten op stapel staan en dat het klimaatplan van het Waals Gewest 220 nieuwe CNG-stations voorziet tegen 2030. Daarnaast is er bij openbare besturen en bedrijven een toegenomen interesse voor auto’s op CNG. Rijden op gas verkleint hun ecologische voetafdruk en die van hun klanten.’

‘Die belangstelling zal verder groeien naarmate het aanbod aan gas uit biomethaan stijgt. Biomethaan ontstaat door de bewerking van organisch afval, kan lokaal worden geproduceerd en stoot weinig broeikasgassen uit. Enkele energieleveranciers lieten al weten dat ze bio-CNG in hun aanbod gaan opnemen. Er zijn nu in ons land twee productiesites waar biomethaan wordt geïnjecteerd, andere zullen volgen.’

‘Niet onbelangrijk, tenslotte: door de aandacht van de media voor CNG verdwijnt het ongegrond wantrouwen van de bevolking tegenover CNG inzake veiligheid en betrouwbaarheid. CNG wordt nog te vaak verward met LPG, we moeten daar nog meer en beter over communiceren. Ook over het feit dat biomethaan in opmars is. Over bio-CNG is nog te weinig geweten. Dat geldt minder over LNG (Liquefied Natural Gas) dat ons land binnenkomt via de LNG-terminal van Zeebrugge en dat steeds meer heavy trucks voedt in Europa en in België.

CO2 vervuiling Nieuws Rijden op CNG