16.11.2021

Klimaatneutraal rijden op landbouwafaval kan in Houffalize.

Bio-CNG wordt geproduceerd uit landbouwafval in biomethanisatie-eenheden. Vervolgens wordt het over het algemeen in het net geïnjecteerd. Het is vandaag al mogelijk om Bio-GNG te tanken aan verschillende pompen in België.
Dit betekent dat het nu mogelijk is om te rijden met 100 procent minder CO2-uitstoot. En dit is een gelegenheid om de mensen eraan te herinneren dat er verschillende technologische opties zijn op het gebied van brandstof waarmee je koolstofneutraliteit kunt bereiken. Het zou dus dom zijn om maar één technologische oplossing te bepleiten, volgens Didier Hendrickx van Gas.be.

Het bijzondere van de installatie van Houffalize is dat zij zich op het terrein van de biomethanisatie bevindt. Dit betekent dat er geen injectie in het gasdistributienetwerk plaatsvindt. In dit geval is het heel praktisch, want wij hebben een Bio-CNG-tankstation in een afgelegen gebied dicht bij een snelweg, zodat omwonenden en pendelaars daar kunnen tanken.

De landbouwsector kan innovatieve oplossingen bieden voor de klimaatuitdagingen. Zo beschikt veehouder Erik Jonckeau uit Houffalize dankzij de bouw van een vergistingsinstallatie over zijn eigen circulair ecosysteem. Het methaan dat zijn 900 koeien uitstoten wordt opgevangen en omgezet in warmte en elektriciteit. Erik Jonckeau legt uit: "Na de bouw van een koeienstal met ligboxen in 2007, kwam ik op het idee om het door de koeien geproduceerde methaan op te vangen. In 2017 hebben we de aanvragen voor de bouw van de faciliteit ingediend. In 2018 zijn we begonnen met de bouw. Een jaar later, in 2019, in oktober 2019, zijn we met het proces begonnen. Sinds 1 oktober 2019 produceren we dus 2500 kWh elektriciteit, wat overeenkomt met de productie van 400 huishoudens. Bovendien hebben we het equivalent van 250 kW aan warmte die wordt verbruikt in ons eigen warmtecircuit. We verwarmen dus twee woningen, een gîte voor ongeveer 20 personen en al het sanitair water voor de melkstal."

Sinds enkele maanden werd aan de installatie ook een eigen tankstation voor Bio-CNG gekoppeld. De buurtbewoners reageren enthousiast.
De laatste 3-4 maanden hebben wij een deel van het ruwe biogas naar een zuiverings- en compressiestation geleid om er Bio-CNG van te maken. Bio-CNG is voor mij dus de brandstof van de toekomst, een schoon gas dat 100% hernieuwbaar is. 

In juni 2020 nam Sascha de beslissing om van voertuig te veranderen en hij vertelt waarom. "Ik heb besloten om voor een CNG voertuig te gaan. Sinds kort hebben we een Bio-CNG station hier op de Jonckeau boerderij. Het stelt ons in staat om schonere benzine te tanken, en dus sprak het me aan. Het is waar dat ik nu liever wat meer kilometers rijd om mijn auto met groen gas te vullen. 

Het gebruik van deze hernieuwbare brandstof beperkt zich niet tot personenwagens. Machineconstructeur New Holland ontwikkelde een eerste landbouwvoertuig dat op deze biobrandstof functioneert.
Een van onze nieuwste innovaties is onze tractor op biomethaan. De allereerste geproduceerde tractor ter wereld op biomethaan, op een alternatieve brandstof dus, waarbij we de landbouwer dezelfde prestaties en vermogen garanderen zoals bij een vergelijkbare dieseltractor, maarwij, maar uiteraard het volledig circulair is en emissievrij is. Overstappen naar een dergelijke tractor is voor een euh landbouwer zeer efficiënt en zeer rendabel. Het gebruik van de tractor is 30 procent goedkoper dan de vergelijkbare dieseltractor. Alleen al omwille van het feit dat het onderhoud veel eenvoudiger is: er zijn geen dure nabehandelingssystemen voor het uitlaatgassysteem op de tractor aanwezig, waardoor het eigenlijk simpeler en makkelijker is om de tractor te gebruiken en daardoor ook veel goedkoper.

Beide innovaties bewijzen het enorme potentieel van Bio-CNG voor de landbouwsector.

Biomethaan Circulaire economie Rijden op CNG CO2 uitstoot Groengas Verwarmen op gas Nieuws