09.09.2020

Rijden op gas, een overvloed aan (milieu)argumenten

Gas is een groene, zuinige en betaalbare brandstof, voor zowel compacte stadswagens als robuuste SUV’s. Het gerenommeerde Zwitserse dagblad Neue Zürcher Zeitung (NZZ) deed de test met de Seat Arona. "Wie sceptisch is over CNG, zal zijn mening moeten herzien.”

Momenteel zijn er drie grote autobouwers met CNG-voertuigen op de markt: de Volkswagen Group met zijn verschillende merken (VW, Audi, Skoda en Seat), Fiat en SsangYong. Met het testrapport over de kleine SUV Seat Arona TGI laat de NZZ zien dat CNG nog vele jaren een interessante vorm van voortstuwing zal blijven. "Wie sceptisch is over CNG, zal zijn mening moeten herzien”, zegt NZZ-editor Herbie Schmidt: "De motor loopt bijna onmerkbaar ruwer dan verwacht, wat te wijten is aan de driecilinder één-liter motor. Wanneer de aardgasreservoirs leeg zijn, schakelt de TGI automatisch over op reservebrandstof zonder afbreuk te doen aan de stille werking.” De Seat Arona levert 50 procent minder geluidsoverlast én stoot tot 25 procent minder CO2 uit in vergelijking met een benzinemotor. Voor een betere luchtkwaliteit voor ons allemaal.

Seat Arona is er bijzonder milieuvriendelijk. In de Auto Environment List van 2020 stond de kleine SUV op de eerste plaats in de lijst met voertuigen met een verbrandingsmotor. Het gas wordt opgeslagen in drie stalen tanks boven de achteras en heeft een bereik van bijna 300 kilometer. De extra benzinetank heeft een inhoud van slechts 9 liter, maar wordt alleen gebruikt om te starten bij winterweer of als reserve voor lege gastanks. “De Seat Arona TGI levert een hele reeks milieuargumenten en ontlast SUV-bestuurders voor een groot deel van hun schuldige geweten”, besluit Schmidt.

Tip: Wie een CNG- en LNG-wagen koopt in Vlaanderen, geniet van een vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en van de jaarlijkse verkeersbelasting.   
 

CO2 vervuiling Nieuws Rijden op CNG