23.11.2020

Europese school in Laken kiest voor bus op CNG

De bus van de toekomst rijdt op CNG

Onze mobiliteit evolueert naar duurzaam, waardoor ook bij steden en gemeenten de interesse groeit voor bussen op CNG. “Hiermee bieden we een antwoord op de gevraagde energietransitie”, luidt het.  Bussen op CNG zijn niet nieuw. Steden en gemeenten hebben ze al meer dan dertig jaar in hun vloot. Zo rijden er vandaag 10.0000 in ons land, maar dat aantal neemt toe door de vele voordelen: CNG is ecologisch interessant, biedt een grote rijafstand - een groot pluspunt ten opzichte van elektrische voertuigen - en er is in ons land een ruim netwerk aan tankstations uitgebouwd.

Schoolvervoer
Busbedrijf Keolis, met een vloot van ruim 2.800 voertuigen, is alvast overtuigd. In zijn vestiging in Neder-over-Heembeek nam het enkele bussen op gas in dienst om aan te bieden aan zijn klanten. De Europese school van Laken zet de voertuigen in om de leerlingen van en naar de les te brengen. “Met bussen op CNG bieden we een antwoord op de gevraagde energietransitie en kunnen we onze emissie verlagen, eerst in de steden, later ook op het platteland”, zegt Stefan De Prycker van Keolis. “De eerste resultaten zijn heel positief. Ik ben ervan overtuigd dat andere scholen zullen volgen.” De Brusselse gemeente Watermaal-Bosvoorde nam onlangs zes bussen op gas in gebruik. Ook de chauffeurs zijn helemaal overtuigd. “Een bus op CNG rijdt heel soepel, maakt minder lawaai en is minder vervuilend. Echt een plezier om mee te rijden”, klinkt het.

Bio-CNG
Naast CNG is er ook nog hernieuwbaar gas, beter bekend als bio-CNG. Dat zal toelaten om een wagenpark volledig CO2-neutraal te maken. Busbouwer Iveco, die twintig jaar ervaring heeft met CNG-bussen en meer dan 5.500 toestellen heeft rondrijden in Europa, ziet het graag gebeuren. “Als er gebruik kan worden gemaakt van lokale geproduceerde bio-CNG wordt het plaatje helemaal aantrekkelijk. Dan rijdt de vloot niet alleen ecologisch, maar worden er lokaal ook jobs gecreëerd.”

CO2 uitstoot Nieuws Rijden op CNG