06.04.2021

TEST Skoda Octavia CNG: dé manier om zuinig te rijden?

Uiterlijk valt een Skoda Octavia Combi G-Tec in niets te onderscheiden van een “gewoon” model, buiten de discrete, specifieke badge op de achterzijde. Nochtans is deze auto helemaal anders omdat hij op gecomprimeerd aardgas (CNG) rijdt. Daarvoor werd de 1.5 TSI-motor aangepast om te functioneren met deze “drogere” brandstof dan benzine. Maar liefst drie gastanks met een totale capaciteit van 17,7 kg werden onder de koffervloer geplaatst om zo min mogelijk ruimte in te nemen. Desondanks slonk de inhoud toch van 640 naar 495 liter. De Tsjech, die gewaardeerd wordt voor zijn genereuze binnenruimte, moet dus niet te veel inleveren op zijn praktische kanten die hem de lieveling van de fleetklanten maken, verre van.

Groter dan ooit
Met deze nieuwe generatie is de Octavia Combi sterk geëvolueerd en werd hij een maatje groter dan voorheen, met 22 mm erbij in de lengte en 15 mm extra in de breedte. Bovendien werd hij stijlvoller met een lijnenspel dat dicht aanleunt bij de Superb, het topmodel van Skoda. En vooral binnenin is de verbeterde kwaliteit het opvallendst. De harde, niet zo aantrekkelijke kunststoffen van in de oude versie verdwenen en werden vervangen door hoogwaardige materialen en een vloeiende en luchtige presentatie. Op het dashboard vind je twee zeer leesbare schermen: één voor het instrumentenbord en het andere voor het multimediasysteem. Helaas geeft Volkswagen, zoals vele constructeurs tegenwoordig, steeds vaker fysieke knoppen op ten gunste van de digitale bediening. En daar ligt het probleem, want ook voor eenvoudige handelingen is het noodzakelijk je ogen even van de weg af te wenden om naar het scherm te kijken. Jammer dat hier de veiligheid wordt opgeofferd ten gunste van een “clean” dashboard…

Verbazend zuinig
De Octavia G-Tec wordt nu enkel gecommercialiseerd met de gerobotiseerde 7-traps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, maar zal weldra ook beschikbaar zijn met een manuele zesversnellingsbak. Bij het tankstation is deze break net zo gebruiksvriendelijk als de diesel- of benzineversies. De twee vulopeningen (CNG en benzine) bevinden zich achter hetzelfde luikje. Om CNG bij te tanken is het noodzakelijk om het pistool aan de punt te schroeven, wat zeer vlot verloopt. De auto rijdt ook zeer stil, net als de benzineversie. Met 130 pk en 200 Nm koppel voor een totaalgewicht van 1.431 kg zijn de prestaties voldoende, zonder te verbluffen. Maar dit is ook niet de ambitie van deze Octavia, die vooral een verbazingwekkende soberheid toont. Met de 17,7 kg aardgas aan boord kondigt Skoda een autonomie van ongeveer 500 km aan. Tijdens onze test haalden we ongeveer 450 km op een gemengd parcours. Tel daarbij nog de 150 km van de 9 litertjes benzine aan boord en je krijgt een totaal rijbereik dat niet moet onderdoen voor een voertuig dat op traditionele brandstof rijdt.

Beperkte uitstoot
Naast de prijs van deze brandstof, is het grote voordeel van aardgas dat het de uitstoot met 35 tot 40 % beperkt. Zo produceert de Octavia slechts 95g CO2/km, wat zeer weinig is voor een break van deze omvang. De geleidelijke opkomst van biogas kan bovendien een echte game changer worden. Het is aanwezig in ongeveer 20% van de stations in België en wordt gemaakt van organisch afval, waardoor het zijn CO2-voetafdruk bijna volledig neutraliseert! In deze omstandigheden wordt deze CNG-versie nog interessanter en milieuvriendelijker!

Conclusie
De Octavia G-Tech is goedkoper dan de IV plug-in hybride en vormt een aantrekkelijk alternatief voor geëlektrificeerde voertuigen. Hij heeft een groter rijbereik dan een 100% elektrisch model en is ook efficiënter en zuiniger op lange trajecten dan een hybride. Dus waarom nog aarzelen?

Lees de test op GoCar

Rijden op CNG CO2 uitstoot Nieuws