Omschakeling naar rijk gas bij niet-residentiële klanten
De informatie over de omschakeling van arm naar rijk gas komt bij niet-residentiële klanten zoals kantoren, scholen en sportclubs niet altijd bij de juiste persoon terecht. Stem daarom tijdig af met je klanten. De informatie in dit artikel helpt je hierbij.
Niet-residentiële klanten beschikken vaak over gastoestellen van de categorie I2E (R) die per definitie afstelling nodig hebben voor het type gas waarmee ze worden gevoed. Die toestellen moeten worden bijgeregeld op het ogenblik van de omschakeling van arm (L) naar rijk (H) gas. Aangezien dat meestal niet mogelijk is, moet het op voorhand geregeld worden om veilig te kunnen overschakelen. Nadien volgt dan nog de specifieke afstelling voor werking met H-gas. De hiervoor uitgewerkte methode vind je in de vorm van een sectorale code en bijhorende formulieren op de website www.gas.be/gasconversie.
Uiteraard krijgen ook niet-residentiële klanten een brief in de bus van hun netbeheerder met daarin informatie over de omschakeling van L- naar H-gas. In grotere organisaties en instellingen is het niet evident dat die informatie bij de juiste persoon of dienst terechtkomt. Daarom is het belangrijk dat jij, als bevoegde technicus, je niet-residentiële klanten inlicht over de geplande omschakelingen.
Ontdek wanneer welke regio aan de beurt komt:
Vlaanderen: een gedetailleerde lijst tot op straat- en huisnummerniveau: https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2020-05/conversie-laag-naar-hoog-calorisch-gas.pdf,
Brussel: een zoekmodule op basis van adres: https://gasverandert.brussels/
Wallonië: een kaart en zoekmodule met informatie op gemeenteniveau: https://www.ores.be/particuliers-et-professionnels/conversion-gaz