Jürgen Vankeirsbilck van Cerga-installatiebedrijf Ecotechniq vertelt over zijn ervaringen met deze digitale tool

Maak jij al gebruik van Elgacert om je conformiteitsattesten voor de opening van de aardgasmeter aan te maken? Jürgen Vankeirsbilck van Cerga-installatiebedrijf Ecotechniq vertelt over zijn ervaringen met deze digitale tool.

Vanaf 1 juni kan je als installateur Elgacert gebruiken. Dit is het nieuwe digitale platform van gas.be om documenten aan te maken en te beheren voor de opening van een aardgasmeter. Digitale tools spelen een belangrijke rol in de zoektocht van bedrijven om hun bedrijfsprocessen te verbeteren; ze stellen ons in staat om communicatie tussen medewerkers, partners en klanten te verbeteren, processen te stroomlijnen en zelfs te automatiseren met minimale training.

Wie kan dat beter vertellen dan een gebruiker van de tool? Met veel plezier laten we Jürgen Vankeirsbilck aan het woord. Hij is de zaakvoerder van Cera-installatiebedrijf Ecotechniq uit Kuurne. Toen hij hoorde over het nieuwe systeem ging hij er meteen mee aan de slag.

Om je aan te melden op Elgacert, moet je je de eerste keer aanmelden via itsme. Ging dat vlot?

“Het aanmelden met itsme en je profiel aanmaken ging snel en vlot, itsme is wat je nu voor zowat alle officiële en financiële instanties kan gebruiken.”

Ondertussen heb je al meer dan 30 attesten aangemaakt via Elgacert, maar hoe verliep dit in het begin?

“Van zodra je de aanmeldingsprocedure doorloopt, weet je meteen waar je moet beginnen met het aanmaken van attesten. Je hebt er geen informaticakennis voor nodig. De tool is erg gebruiksvriendelijk en begeleidt je stap voor stap. In het begin vergeet je wel eens om de EAN-code bij de hand te houden, maar dat verleer je snel. En hoe meer je ermee werkt, hoe vlotter het verloopt.”

Heb je op een bepaald moment hulp moeten zoeken?

“Ik weet dat er documentatie beschikbaar is op de website, maar ik kan me niet herinneren of we daar gebruik van hebben gemaakt. Elgacert is sowieso dummy-proof: als je een beetje met een computer kan werken, lukt het zonder problemen.”

Gebruiken jullie Elgacert ook op de werf?

“Voorlopig hebben wij nog geen attesten op de werf gemaakt. In onze organisatie hebben we een projectleider op kantoor die zich hiermee bezighoudt, samen met mezelf. Dat is momenteel onze manier van werken. Als ik in de toekomst mijn medewerkers heb opgeleid hoe ze Elgacert op de werf kunnen gebruiken, zie ik geen probleem om de attesten ter plaatse voor te bereiden. De moderne verwarmingstoestellen vereisen nu al een tablet of smartphone om ze op te starten. Dus heb je meteen een compatibel toestel bij de hand, waarmee je ook kan inloggen op het Elgacert platform.”

Wat zijn de grootste voordelen van Elgacert?

“Misbruik is uitgesloten, je klanten zijn er zeker van dat ze effectief met een Cerga-installateur werken. Iemand vreemd aan mijn firma kan niet zomaar mijn Cerga-nummer gebruiken. Dat is toch een geruststelling. Vroeger werkten we met doordrukformulieren en die waren niet altijd even duidelijk leesbaar. Met Elgacert is dat uiteraard geen probleem meer.”

Ervaar je dat Elgacert jouw werk vergemakkelijkt of versnelt?

“Iets op papier hebben is soms wel flexibeler, maar de vooraf ingevulde velden in Elgacert, zoals die op basis van de EAN-code, kan je op papier niet nabootsen. Dankzij deze tool is er zoveel informatie die je niet moet opzoeken of navragen. Je kan ook altijd heel snel terug aan je attesten geraken, je logt in en je vindt ze zo terug op het platform. Elgacert is een goede zaak!”

Bij Ecotechniq zijn ze heel enthousiast, net zoals heel veel andere installatiebedrijven. 

Vanaf 1 juli 2023 zullen de distributienetbeheerders geen papieren attesten meer aanvaarden en zal iedere installateur Elgacert moeten gebruiken

Als Cerga-installateur kreeg je al een bedrijfsactivatiecode via e-mail. Heb je deze code niet meer bij de hand? Vraag dan een nieuwe via cerga@cerga.be.

Partagez cet article via