:focal(undefined))
Fluxys c-grid aangesteld als beheerder van het CO₂-vervoersnet in Vlaanderen
Fluxys c-grid aangesteld als beheerder van het CO₂-vervoersnet in Vlaanderen
Op 24 oktober heeft de Vlaamse ministerraad, op voorstel van Vlaams minister van Energie Melissa Depraetere, Fluxys c-grid aangeduid als beheerder voor de ontwikkeling en het beheer van een CO₂-vervoersnet in Vlaanderen. Deze beslissing volgt op het decreet over het vervoer van koolstofdioxide via pijpleidingen in het Vlaamse Gewest van 29 maart 2024.
Een belangrijke stap in de decarbonisatie van de industrie
De aanstelling als Carbon Network Operator (CNO) markeert een mijlpaal in de uitbouw van een Belgisch én grensoverschrijdend CO₂-netwerk. Na de erkenning als CNO in Wallonië eerder dit jaar, betekent deze nieuwe stap dat Fluxys c-grid nu de leiding neemt over de ontwikkeling van een geïntegreerd CO₂-transportnet in beide gewesten.
Dit netwerk zal industriële emissiebronnen verbinden met uitvoerpunten waar CO₂ permanent kan worden opgeslagen of hergebruikt. Bovendien sluit het Belgische net aan bij de infrastructuur van buurlanden zoals Duitsland en bij opslaglocaties in de Noordzee.
Gebouwd op decennialange ervaring
Fluxys c-grid werd in 2023 opgericht door Fluxys, samen met Socofe, Pipelink en SFPIM, om de ontwikkeling van CO₂-infrastructuur in België te realiseren. Het initiatief bouwt verder op Fluxys’ jarenlange ervaring in het beheer van aardgasnetten en energie-infrastructuur.
Sinds 2021 werkt het bedrijf samen met industriepartners, overheden en operatoren in de buurlanden om de toekomstige behoefte aan CO₂-transport te identificeren. De uitrol van het netwerk zal stapsgewijs gebeuren, in functie van de marktvraag, en met open toegang voor verschillende gebruikers.
Focus op samenwerking en betaalbaarheid
Samen met de bevoegde overheden wordt nu verder gewerkt aan de ontwikkeling van klantgerichte diensten, betaalbare tarieven en ondersteuningsmechanismen om de markt op gang te brengen en investeringsrisico’s te beperken.
“ Ik ben verheugd dat de Vlaamse overheid ons heeft aangesteld tot CNO – beheerder van het CO₂-vervoersnet in het Vlaamse Gewest voor de komende 20 jaar, zoals we ook in juli benoemd werden in het Waalse Gewest, zegt Pascal De Buck, voorzitter van de raad van bestuur van Fluxys c-grid. De concurrentiekracht van de bedrijven staat onder zware druk, en cruciale stappen als deze zijn nodig om de industrie in Europa te houden én de decarboniseringsdoelstellingen te halen. Fluxys c-grid wil de samenleving maximaal ondersteunen door de industrie de nodige CO₂-vervoersinfrastructuur aan te bieden. ”
Een fundament voor de klimaattransitie
De aanstelling van Fluxys c-grid als CNO in beide gewesten vormt een fundamenteel onderdeel van de Belgische klimaatstrategie. Dankzij de uitbouw van een efficiënt CO₂-transportnetwerk kan de industrie haar uitstoot drastisch verminderen, terwijl de competitiviteit behouden blijft.
Deze ontwikkeling toont hoe infrastructuur, samenwerking en innovatie hand in hand gaan in de energietransitie waar België volop aan werkt.